خانه / مطالب / روبرتو روسلینی کارگردان مشهور از پایه‌گذاران نئورالیسم سینمای ایتالیا

روبرتو روسلینی کارگردان مشهور از پایه‌گذاران نئورالیسم سینمای ایتالیا

روبرتو روسلینی کارگردان مشهور از پایه‌گذاران نئورالیسم سینمای ایتالیا

روبرتو روسلینی کارگردان مشهور از پایه‌گذاران نئورالیسم سینمای ایتالیا

روبرتو روسلینی در خانواده‌ای بورژواز در شهر رم زاده شد. پدرش آنجیولو جوزپه Angiolo Giuseppe که پپی نو Peppino خوانده می‌شد(معمار بود که نخستین تالار سینما را در شهر رم ساخت.

روسلینی جوان بسیار ول‌خرج بود و پول به هدر می‌داد. او خود بیاد می‌آورد که به هنگام جوانی به چایش (سرماخوردگی) دچار شده بود و به این بهانه بیست ماه را در بستر گذراند.

بیست ماهی که به گفتهٔ او «هنگامی سراسر از خوشی» برایش بود چراکه همه به نوازش گذشت؛ و چنین بود که او در چهارده سالگی زن بستری آموخت و نخستین خودروی خویش را در پانزده سالگی خرید. او هرگز به آموزشگاهی نرفت و از آموزگاران ویژه در خانه آموخت.

فیلم های روبرتو روسلینی در دوره فاشیسم

روسلینی چهارده ساله بود که فاشیستها در ایتالیا فرمانروایی را بدست گرفتند. خستین باوردار پرده یی screen credit روسلینی در فیلم گزافه پیامی propaganda به نام «خلبان، لوچیانو سرا» Luciano Serra, Pilota بود که در ۱۹۳۸ به فراوری ویتوریو موسولینی، پسر رهبر، ساخته شد.

فیلم بر پایهٔ داستانی از گوفردو الساندرینی Goffredo Alessandrini و فراچسکو مازورو Francesco Masoero بود و فیلم‌نامه را الساندرینی، که کارگردانی فیلم هم با او بود، نوشت و روسلینی در نوشتن فیلم‌نامه به او یاری داد و همچنین بخش‌هایی از فیلم را نیز کارگردانی نمود. در سال ۱۹۴۰ روسلینی کارگردان ارته وند technical director فیلم‌های پذیرفته شدهٔ فاشیست‌ها بود.

فیلم رم شهر بی دفاع اثر روبرتو روسلینی :

تنها دو سال پس از فرجامین فیلم چرخهٔ فاشیستی خویش روسلینی «رم شهر بی دفاع» Roma, Citta Aperta — شاید که پر ارجترین فیلم خویش و نماد برجستهٔ فیلم‌های نئورئالیستی neorealism — را ساخت.

او فیلمنامهٔ این فیلم را در ۱۹۴۳ نوشت همان هنگامیکه نازی‌ها ایتالیا را درگرفت خود داشتند. این فیلم گردآورده ایست از داستان‌های مردم رم در دورهٔ درگرفت و موضوعٔ فیلم داستان دستگیری یکی از رهبران پایداری در برابر نازی هاست. این فیلم در هنگامی ساخته شد که پول وسرمایه کمیاب بود و فیلم خام بسختی یافت می‌شد.

از دگر سوی در پیرامون او همه چشم‌اندازهای خرابی و روینی و آسیب‌های جنگ بود و چنین بود که فیلمبرداری در خود جای رویدادها انجام گرفت و نیازی به صحنه‌سازی نبود؛ و به همین گونه هزینه‌های فیلم با بهره بری از مردم جنگ زده به جای بکارگیری هنرپیشه‌ها، پایین می‌آمد.

تولد : ۸ مهٔ ۱۹۰۶ – درگذشت ۳ ژوئن ۱۹۷۷

شریک زندگی آسیا نوریس
مارچلا دِ مارکیس(۱۹۵۰–۱۹۳۶)
اینگرید برگمن(۱۹۵۷–۱۹۵۰)
سونالی داس گوپتا(۱۹۷۷–۱۹۵۷)
فرزندان ۶ (شامل اینگرید روسلینی، ایزابلا روسلینی)، ۱ فرزندخوانده
فیلم‌شناسی :
گل‌های سنت فرانسیس (۱۹۵۰)
پاییزا (۱۹۴۶)
آلمان، سال صفر (۱۹۴۸)
ما، زنان (۱۹۵۳)
استرومبولی (۱۹۵۰)
رم، شهر بی‌دفاع (۱۹۴۵)
اروپا ۵۱ (۱۹۵۲)
سفر به ایتالیا (۱۹۵۴)
آزادی کجاست؟ (۱۹۵۴)
هفت گناه کبیره (فیلم ۱۹۵۲)
ترس (۱۹۵۴)
ژنرال دلا روره (۱۹۵۹)
گاریبالدی (۱۹۶۱)

 

 

بازدیدها: ۴۵

درباره‌ی tvnostalgia

tvnostalgia

همچنین ببینید

استنلی کوبریک مروری بر آثار و زندگی کارگردان

استنلی کوبریک مروری بر آثار و زندگی کارگردان

استنلی کوبریک (متولد ۲۶ ژوئیهٔ ۱۹۲۸- درگذشت ۷ مارس ۱۹۹۹) کارگردان و تهیه‌کنندهٔ یهودی‌تبار آمریکایی بود. بیشتر فیلم‌های کوبریک اقتباسات ادبی هستند. فیلم‌های کوبریک معمولاً جنجالی و همین‌طور مورد ستایش منتقدان واقع شده‌اند. کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزئیات دقیق در فیلم‌هایش معروف بود. به همین ...

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است