TvNostalgia

TvNostalgia

OldActors
TvNostalgia

TvNostalgia

OldActors

یادداشتی بر فیلم تلما و لوئیز


فیلمی است محصول سال ۱۹۹۱ به کارگردانی ریدلی اسکات. نقش اصلی را در این فیلم دو زن (جینا دیویس در نقش تلما و سوزان ساراندون در نقش لوییز) ایفا می‌کنند.

تلما و لوییز در شصت و چهارمین مراسم جایزه اسکار، نامزد دریافت ۶ اسکار شد و اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی به نویسنده داستان این فیلم تعلق گرفت.


کارگردان : ریدلی اسکات


شاید پیش از ساخت فیلم «تلما و لوئیز»هیچ فیلمی اینگونه آزادی زنانه را به تصویر نکشیده بود، یک فیلم جاده ای زنانه و یا فیلمی اکشن که قهرمانانش زن باشند. پیش از این فیلم هایی همچون «جنون اسلحه»، «بوچ کسیدی و ساندس کید» و یا «بانی و کلاید» آثاری بودند که به رفاقت های مردانه و یا رابطه های زنان و مردان می پرداختند که دست به آزمون های خطرناک و بزرگ می زدند. اما «تلما و لوئیز» فیلمی ست که کاملا به دنیای زنان تعلق دارد. اثری که قهرمانانش زن هستند و آنها نیز مسئولیت آزمون بزرگ ی را می پذیرند، آزمونی که می تواند تجربه ای تلخ و جبران ناپذیر برایشان باشد.

همه چیز برای آنها از یک سفر آخرهفته شروع می شود، اما سفری که بیش از آن چیزی که فکرش را می کنند به طول می انجامد. در جایی از فیلم، "تلما" به "لوئیز" می گوید: (همیشه دلم می خواست سفر کنم، فقط هیچ وقت فرصتش رو پیدا نمی کردم) و در ادامه "لوئیز" در جواب می گوید: (حالا این فرصت رو داری!) و اینگونه یکی از متفاوت ترین سفرهای تاریخ سینما آغاز می شود. تلما و لوئیز در طول سفر از آغاز تا پایان هیچ گاه عجول نیستند و همواره با حوصله تصمیم می گیرند. آنها عواقب کار و تصمیم گیری هایشان را ابتدا در نظر می گیرند و سپس به آن متعهد می شوند؛ این موضوع حتی در اولین برخوردشان با نیروی(شر) مردی که به تلما تجاوز می کند و آنها در نهایت تصمیم می گیرند که به او شلیک کنند، به وضوح پیداست. آنها راهی سفری می شوند برای رهایی از دنیای عادی و تجربیات مزخرفشان در کنار مردان، تا اینکه بتوانند راه آزادی را در پیش بگیرند. در این سفر و آزمون بزرگ، تلما و لوئیز اینک که به دنیای ویژه ای راه یافته اند زندگی تازه و مراحل خطرناکی را تجربه می کنند. آنها پس از کُشتن مرد، به سرعت فرار می کنند و پس از آن مانند فراری ها(آنچه که خود نیز به آن عقیده دارند) عمل می کنند. دوستی ها و رابطه های گاه عاشقانه ای که به نتیجه نمی رسند، سرقت، منفجر کردن کامیون یک راننده، درگیری با پلیس و... آنها دیگر به عنوان دو یاغی تحت تعقیب هستند و تقریبا راه بازگشتی ندارند.

تلما و لوئیز، با پُشت کردن به دنیای مردانه و پدرسالارانه و با نشان دادن رفتاری همانند قهرمان هایی با اراده قوی و مستحکم و تقابلشان با شرهای پنهان، به اسطوره های آمریکایی می پیوندند، اسطوره هایی که تا سال ها بعد نیز در ذهن مخاطب باقی می مانند. منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد